Ehrenschutz: Bundespräsident Dr. Heinz Fischer

KCTOS: Wissen, Kreativität und
Transformationen von Gesellschaften

Wien, 6. bis 9. Dezember 2007

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Stigma und Produktivität

Stigma, Visibility and Social Integration
The Moulding of Handicapped Identities by the Mass Media

Fritz Betz (FH Eisenstadt, Universität Wien) [BIO]

Email: fritz.betz@fh-burgenland.at


Stigma und Produktivität

ABSTRACT:

Im gegenwärtigen Produktionsparadigma eines „kognitiven Kapitalismus“ (Gorz) gilt „Persönlichkeit“ als erstrangige ökonomische Ressource. Dabei sind Individuen aufgefordert, sich gesamtheitlich, das heißt, inklusive des Privaten und Intimen in Wettbewerbs- und Marktszenarien einzubringen. Unschwer lassen sich massenmediale Formate wie Reality Shows als populärkulturelle Begleitphänomene der ökonomischen Praxis lesen: Sie sind mehr oder weniger unterhaltsame Assessment Centers, in denen kommunikative und soziale Fertigkeiten auf dem Prüfstand stehen und die Protagonisten harten Selektionsmechanismen unterworfen sind.

Aktuell ist das Phänomen, dass Menschen mit körperlichen Handicaps, nach Goffman so genannte „Stigmatisierte“, als Stars in solchen leistungsorientierten medialen Inszenierungen fungieren. Die Produzenten und Teilnehmer verbinden damit den Anspruch, neue Images in der Interaktion zwischen Stigmatisierten und Nicht-Stigmatisierten zu schaffen, die sich abseits von Kategorien wie Benachteiligung und Paternalismus bewegen.

Handelt es sich dabei tatsächlich um Strategien sozialer Inklusion? Wenn ja, um welchen Preis? Und: Was ist die Botschaft, die dabei an das „disperse Publikum“ der mehrheitlich und vermeintlich Nicht-Behinderten ergeht? Versuche, dazu Thesen zu entwickeln orientieren sich an der Theorie, dass moderne Technologie grundsätzlich die Funktion von Prothesen innehätte (McLuhan, Stone), an Goffman’s Arbeiten über „Stigma“ und an Foucaults Analyse moderner Disziplinarmechanismen.

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Stigma, Visibility and Social Integration
The Moulding of Handicapped Identities by the Mass Media

ABSTRACT:

In 2006 the surprise hit in Dutch TV broadcasting was “Miss Verkiezing”, a beauty contest (including a swimsuit round), whereby the participants had to have a visible handicap. With its emphasis on tough competition and the affirmation that the so-called “disabled” can easily adjust to general social norms, the show is part of a new trend for portraying disability on television.

Mass media interest in this sort of ‘entertainment’ provokes critical questions: Can Reality Shows provide strategies for social inclusion? Does TV produce new forms of social discrimination by only displaying handicaps which are in accord with more generally accepted modes of public communication? What is the relationship between the social constructions of “beauty” and of “disability”?

Whereas “Miss Verkiezing” sets the issue of sexuality on the agenda, it at the same neglects it by disguising it with terms like “personality” and “charisma”. In line with overall trends in developed service sector economies, the competition to demonstrate communicative skills is one of the main characteristics of Reality Shows, and one by which the participants will be judged. Following Foucault and Goffman, it is argued that apart from a discourse about the disabled in contemporary TV, we can decode a subtext, which has to do with the supposed “normal” mass audience. From this perspective, a shift from pre-modern mechanisms of exclusion towards social integration, guided by the value of individual productivity, can be observed. The shaping of identities no longer oppresses “deficits” if individuals are willing to make them visible and offer them for public consumption.

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Ehrenschutz: Bundespräsident Dr. Heinz Fischer

KCTOS: Wissen, Kreativität und
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Wien, 6. bis 9. Dezember 2007