Innovationen und Reproduktionen in Kulturen und Gesellschaften (IRICS) Wien, 9. bis 11. Dezember 2005

   
S E K T I O N E N
S E C T I O N S

Gesellschaftliche Reproduktion und kulturelle Innovation. Aus semiotischer Sicht

Leitung der Sektion/Anmeldung von Referaten bei:

Jeff Bernard (Institut für Sozio-Semiotische Studien ISSS, Wien & Internationales Ferruccio Rossi-Landi-Netzwerk IFRN)
mit Renée Gadsden (Univ. für angewandte Kunst Wien & Institute for Socio-Semiotic Studies ISSS, Vienna) , Astrid Hönigsperger (Universität Wien) , Gloria Withalm (Univ. für angewandte Kunst Wien & Institute for Socio-Semiotic Studies ISSS, Vienna)

Social Reproduction and Cultural Innovation. From a Semiotic Point of View

Chair of the section/Suggestions, Abstracts, Contributions to:

Jeff Bernard (Institute for Socio-Semiotic Studies ISSS, Vienna & International Ferruccio Rossi-Landi Network IFRN)
mit Renée Gadsden (Univ. für angewandte Kunst Wien & Institute for Socio-Semiotic Studies ISSS, Vienna) , Astrid Hönigsperger (Universität Wien) , Gloria Withalm (Univ. für angewandte Kunst Wien & Institute for Socio-Semiotic Studies ISSS, Vienna)

ReferentInnen >>
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ABSTRACT:

Im Rahmen der Hauptzweige der modernen Semiotik gehören der Peirce-Morris-Mainstream (Pragmati(zi)smus und verwandte Strömungen), der "semiologische" Mainstream (der diversen Strukturalismen inkl. Poststrukturalismus) und die wichtigen Approaches der Biosemiotik und der Sozio-Semiotik zu den einflußreichsten. Die letztere betreffend, stammt deren bisher elaborierteste Theorie von Ferruccio Rossi-Landi, in welcher der Begriff der "gesellschaftlichen Reproduktion" zentralen Stellenwert besitzt. In seinem Spätwerk bettete der Autor die Zeichensysteme und -prozesse theoretisch in der gesellschaftlichen Reproduktion ein, in der sie eine privilegierte Funktion in der Intermediärstruktur einnehmen (Struktur/Intermediärstruktur/Superstruktur): Zeichenaustausch = Kommunikation. Ohne Zeichengebrauch funktioniert gar nichts. Andererseits ist festzustellen, daß seit den frühen 1960er Jahren der Aufstieg der Kultursemiotik stattfand, sowohl als Theorie als auch in angewandten Bereichen (z.B. die Moskau-Tartu-Schule in Osteuropa; Roland Barthes, Umberto Eco und andere in Westeuropa). In der Synthese sozio-semiotischer und kultursemiotischer Sichtweisen können wir uns der Herausforderung stellen, Gesellschaft (die Menschen) und Kultur (deren Hervorbringungen) als Ganzes zu sehen, und zwar in intersemiotischer Perspektive, somit auch das Thema "Gesellschaftliche Reproduktion und kulturelle Innovation". "Intersemiotik" signalisiert zudem, daß Sie eingeladen sind teilzunehmen, auch wenn Sie sich anderen semiotischen Strömungen zugehörig fühlen und diese Themenkreise behandeln wollen. Daher ersuchen wir freundlich, theoretische und angewandte semiotische Beiträge zu Fragen und Problemen vorzuschlagen, die alle Sphären der gesellschaftlichen Reproduktion betreffen, sowohl die materielle Produktion als auch die Zeichenproduktion und Ideologieproduktion, wie insbesondere deren Querbeziehungen und Interdependenzen. Wir würden es vorziehen, wenn Ihre Beiträge sich auf die großen Herausforderungen unserer Zeit beziehen könnten, d.h. um zu zeigen, daß Semiotik ein valides Werkzeug für die Analyse, Evaluation und Interpretation gegenwärtiger Zustände und Vorgänge ist (Globalisierung, neoliberale Hegemonie, Multikulturalität, Interkulturalität, Subkulturen, "clash of civilizations", Terrorismus, Probleme der Dritten Welt etc.), doch auch historisch orientierte Arbeiten sind willkommen, ebenso wie streng theoretische, insofern auch sie Modelle zur Behandlung und Überwindung der "challenges" unserer Zeit in Gesellschaft und Kultur (Gesellschaften und Kulturen!) liefern.

ABSTRACT:

Within the major currents of modern semiotics, the Peirce-Morris mainstream (pragmati(ci)st and related ones), the "semiological" mainstream (the diverse structuralisms incl. poststructuralism), and the important approaches of biosemiotics and socio-semiotics are the most influential ones. Concerning the latter, the most elaborate theory hitherto developed is Ferruccio Rossi-Landi’s, in which the term "social reproduction" is a very central one. In his later work, he embedded the sign systems and processes theoretically in social reproduction, wherein they have a privileged function in the intermediary structure (structure/intermediary structure/superstructure): sign exchange = communication. Without sign use, nothing works. On the other hand, we can observe since the early 1960s the rise of a theoretical as well as an applied semiotics of culture (e.g. the Moscow-Tartu School in East Europe; Roland Barthes, Umberto Eco, and others in West Europe). In synthesizing the socio-semiotic and cultural-semiotic viewpoints we can approach the challenge to consider society (the people) and culture (people’s production) as a whole in an intersemiotic way, and thus also the topic of "Social Reproduction and Cultural Innovation". "Intersemiotics" indicates also that you’re welcome to partake irrespective of the semiotic current you feel indebted to, if only you want to tackle these problems. Therefore, we kindly ask for theoretical and applied semiotic contributions to questions and problems concerning all spheres of social reproduction, such as material production, sign production, and ideological production as well as especially their interrelationships and interdependencies. We would prefer if your contributions would also meet the provocations of our time, i.e., would show that semiotics is a valid tool for analyzing, assessing, and interpreting the present state of affairs (globalization, neoliberal hegemony, multiculturality, interculturality, subcultures, "clash of civilizations", terrorism, Third World problems, etc.), but historically oriented studies are also welcome, as well as strictly theoretical ones, insofar as they offer models for treating and overcoming the challenges of our time in society and culture (societies and cultures!).


ReferentInnen / Speakers

  • Jeff Bernard (Institute for Socio-Semiotic Studies ISSS, Vienna): Social Reproduction and Cultural Innovation. From a Semiotic Point of View. Introduction [ABSTRACT]
  • Ruth Aspöck (Vienna): Was ist Kunst? Diskussion in Permanenz / What is Art? Discussion in Permanence [ABSTRACT]
  • Thomas Ballhausen (Fimarchiv Austria, Wien): Kamera und Montage: Kinotechniken als poetische Prinzipien bei Benn und Schwitters [ABSTRACT]
  • Judit Bárdos (Budapest): History and Irony in Eisenstein’s October [ABSTRACT]
  • Merja Bauters (Helsinki University/EVTEK Inst. of Technology) & Elena Collavin (Espoo & Helsinki University): Creativity, Innovation, and Society [ABSTRACT]
  • Klaus M. Bernsau (CMF Advertising, Frankfurt/M.): The Brand - Economics of Signs, Iconographics of Economy. About the Necessity of a Semiotic Criticism of the Concept "Brand" [ABSTRACT]
  • Francesca Caruana (Université de Perpignan, IRSCE): Les signes de l'art et l'irreproductibilité [ABSTRACT]
  • Vassilis Dalkavoukis (Democritus University of Thrace, Komotini): Reproduction of Ethnic Identity and Cultural Innovation in Northern Greece. The Evolution of the Ethnic Identity of Sarakatsani in the 20th Century from a Semiotic Point of View [ABSTRACT]
  • John Deely (University of St. Thomas, Houston, TX): The Semiotics of Community [ABSTRACT]
  • Janice Deledalle-Rhodes (Université de Perpignan, IRSCE): The Production and Reproduction of Cultural Signs: Changing and Exchanging Stereotypes [ABSTRACT]
  • Symeon Degermentzidis (University of Crete & Thessaloniki): The Melting Point of Social Reproduction and Cultural Innovation through an Advanced Version of Structural Holes [ABSTRACT]
  • Orsolya Domahidi (ELTE, University of Budapest): Language Play in Advertisements [ABSTRACT]
  • Karl Gfesser (Universität Stuttgart): Übermittlung - Vermittlung - Mitteilung. Ein semiotisches Informationsschema [ABSTRACT]
  • Astrid Hönigsperger (Universität Wien): Sprechen und Sprachen in Gesellschaften im Wandel der Zeit [ABSTRACT]
  • Guido Ipsen (Universität Dortmund/Helsinki): Diversity and Consensus - the Working Principles of Societal Semiosis. A Pragmatist Perspective on Innovation and Persistence in Culture and Society [ABSTRACT]
  • Gordana Jovanović (Universität Belgrad): Herausforderungen der kulturalistischen Wende [ABSTRACT]
  • Gabriele Jutz (Universität für angewandte Kunst Wien): Die Kreativität des Zitats. Zur performativen Dimension des Found Footage-Films [ABSTRACT]
  • Fanny Kalliou (Université Saint-Etienne): L'image de l'homme dans les publicités de la presse européenne et asiatique [ABSTRACT]
  • János Kelemen (Budapest): History and Social Semiotics. Vicoian Motives in Rossi-Landi’s Thought [ABSTRACT]
  • Martha Kiskira-Soderquist (Université Paris IV-Sorbonne, Athens/Paris): Société et représentation de la femme dans l'oeuvre romanesque d'Andreas Karkavitsas [ABSTRACT]
  • Frederic Kouadio Koffi (Université de Cocody, Abidjan): Bridging Gaps: The Function of "Normemes" in Semiotic Strategies of Social (Re)Production [ABSTRACT]
  • Pia & Sonja Kral (Universität Wien): Texte und Bilder, Riten und Gesellschaften - Eine anthropologisch-semiotische Skizze zur sozialen Reproduktion [ABSTRACT]
  • Danuše Kšicova (Masaryk University Brno): Intersemiotics as a Message of the 20th Century [ABSTRACT]
  • W.G. Kudszus (University of California at Berkeley): Cultural Criticism & Catastrophe in Friedrich Nietzsche's Wille zur Macht [ABSTRACT]
  • Matko Meštrović (Zagreb University): Global Crisis and Social Earth [ABSTRACT]
  • Francesco Muzzioli ("La Sapienza" University of Rome): Rossi-Landi, trois économies du texte littéraire [ABSTRACT]
  • Thomas Northoff (Universität Wien): YA BASTA! Verbale Graffiti im Zusammenhang mit den Neuen Protestbewegungen und deren Aktionsformen [ABSTRACT]
  • Nicoletta Pancheri (University of Trento): Advertising: Fostering Mythic Utopias [ABSTRACT]
  • Elisabeth Peters (Economist Group, Wien): Die diskursive Konstruktion der Informationsgesellschaft: Ängste - Gefahren - Chancen in einem neuen Zeitalter [ABSTRACT]
  • Susan Petrilli (Università degli Studi di Bari): Social Reproduction and Language as Work and "Modeling Device": Contributions to Socioeconomic and Cultural Innovation from Rossi-Landi and Sebeok [ABSTRACT]
  • Augusto Ponzio (Università degli Studi di Bari): The Role of Language and Ideology in Social Reproduction According to Rossi-Landi [ABSTRACT]
  • Ewa Rewers (Adam Mickiewicz University, Poznan): Consuming Signs, Space, and Pleasure: The Culturally Embedded Social Reproduction [ABSTRACT]
  • José Sanjinés (Coastal Carolina University, Conway, SC): The Semiotics of Innovation by Journeys [ABSTRACT]
  • Madeleine Schechter (Tel Aviv University): Liminal and Hybrid Aspects of Intersemiotics [ABSTRACT]
  • Farouk Y. Seif (Antioch University Seattle, WA): Social Change in the "Aperspectival World". The Paradox of Social Reproduction and Cultural Innovation [ABSTRACT]
  • Mihály Szívós (Hungarian Academy of Sciences, Budapest): The Role of the Theory of Tacit Knowledge in Innovation Processes [ABSTRACT]
  • Daina Teters (Kulturakademie Lettland, Riga): Innovative Raummodelle der Avantgarde und die Konsequenzen ihrer Reproduktion [ABSTRACT]
  • Susanna Välimäki (University of Jyväskylä & Academy of Finland): Playing with Norms: Queer-semiotic Considerations on the Homosexual Iconography in the Music of Angels in America (HBO 2003) [ABSTRACT]
  • Harri Veivo (Helsinki University): Reproduction and Innovation in Avant-garde Literature [ABSTRACT]
  • Marius Velica ("Lower Danube" University of Galati): Visual Signs: Vectors of Shaping Reality [ABSTRACT]
  • Ulrike Voltmer (Universität Saarbrücken): Wie Gegenstände zu Zeichen der Macht werden - Vorschlag einer semiotischen Intervention zur Folgenabschätzung [ABSTRACT]
  • Peter Zajac (Humboldt-Universität Berlin, Bratislava): Ästhetik des Schwingens - eine Antwort auf die Avantgardeästhetiken des 20. Jahrhunderts? [ABSTRACT]
  • Igor Zatsman (Russian Academy of Sciences, Moscow): Three-Level Communication Model [ABSTRACT]

Innovations and Reproductions in Cultures and Societies
(IRICS) Vienna, 9. - 11. december 2005

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